donderdag 21 maart 2019

Het Nieuwe Verbond

Bijgewerkt tot 20-4-2020  (Psalm 40 toegevoegd)

Wij leven nu in de tijd van het nieuwe verbond.
Maar wat houdt dat in?
Dat er een nieuw verbond zou komen is al gesproken door de profeet Jeremia
Zie daarvoor bijv. Jeremia 31 vers 34 "Ik zal een nieuw verbond met Israël sluiten.  Ik zal mijn wetten in hun hart schrijven " . Dit wordt ook al veel eerder aangekondigd: Deut. 30:1 - 6
Dit wordt aangehaald in Hebreeën 10:16

Ook in Psalm 40 lees je al:
7Offers en gaven verlangt u niet,

brand- en reinigingsoffers vraagt u niet.
Nee, u hebt mijn oren voor U geopend
8en nu kan ik zeggen: ‘Hier ben ik,
over mij is in de boekrol geschreven.’
9Uw wil te doen, mijn God, verlang ik,
diep in mij koester ik uw wet.


Zie ook Psalm 51 met woorden van gelijke strekking


"Maar ik zeg jullie"; zegt Jezus geregeld. Bijvoorbeeld in de bergrede (Matt 5:21,22, 38)
Daarna noemt hij een waarheid, waaruit al blijkt dat er een nieuw verbond is. Ook legt hij de nadruk op de bedoeling achter een wet. 
Mozes stelde sommige wetten in vanwege de hardheid van het hart, die dus eigenlijk een concessie zijn vanwege de onverbeterlijkheid van de menselijke natuur, zoals de voorziening van de scheidsbrief.


Het oude verbond was tijdelijk en bevatte een heenwijzing naar het nieuwe (zie de brief aan de Hebreeën.) 10:1 "Omdat de wet slechts een voorafschaduwing toont van al het goede dat nog komen moet en daarvan niet de gestalte zelf laat zien". 

 

Jezus staat garant voor een veel beter verbond Hebreeën (7 : 22)

Hebreeën 8 : 6 en verder:
Maar ​Jezus​ is dus aangesteld voor een eerbiedwaardiger dienst, in die zin dat hij bemiddelaar is van een beter ​verbond, dat zijn wettelijke grondslag heeft gekregen in betere beloften.  
Zou het eerste ​verbond​ zonder gebreken zijn geweest, dan zou er geen tweede voor in de plaats hebben hoeven komen. 
En vers 13 zegt:

"Op het moment dat hij spreekt over een nieuw ​verbond​ heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij."

De Hebreeënbrief staat vol van dit onderwerp en het is niet zinvol dat hier allemaal te citeren

Ook in het Johannes evangelie wordt het oude en nieuwe verbond besproken: "De wet deed zonde kennen maar het nieuwe gaat om wandelen in de Geest en om aanbidden in geest en in waarheid " (Johannes 4:23-24 ). 
De aanbidding is niet meer aan een plaats gebonden zoals Jeruzalem of zoals bij de Samaritanen de berg Gerizim.
Hebreeën 12:vers 22: "Nee, u staat voor de Sionsberg, voor de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en voor duizenden engelen die in vreugde bijeen zijn, "

Paulus gaat uitvoerig in op het oude en nieuwe verbond in 2 Kor 3. Hier staat het zo duidelijk beschreven dat het geen zin heeft om dat allemaal te herhalen. 

In de Galatenbrief staat het zo mogelijk nog duidelijker: Galaten 3 en 4
Ook hier is de conclusie dat we leven onder het verbond van de Geest
Wie nog allerlei geboden uit de"Wet" dient te moeten naleven, dient zich te bedenken dat wie één gebod wil houden, zich aan de hele wet moet houden.
En ook:
3: v28: Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
De uitleg hiervan volgens NBV aantekeningen:
"De eenheid van alle gelovigen overstijgt de verdeeldheid die door de Tora in stand gehouden werd. Paulus ontkent niet dat er verschillen van afstamming, sociale positie en geslacht bestaan, maar hij vindt dat die er sinds Christus niet meer toe doen. "

in Kolossensen 3:11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.
  

Ook de offers die genoemd worden in de wet van Mozes hoeven we niet te brengen want daarvoor in de plaats is Jezus' offer gekomen. Hij offerde zichzelf voor ons.
Ook de lichamelijke besnijdenis is niet meer nodig, zie de Galatenbrief; de hoofdstukken 3, 4, en 5
Deze hoofdstukken leggen dit duidelijk uit vanwege dat er bij de Galaten christenen waren die toch weer wetten wouden naleven uit de de Tora. Ook vonden sommigen dat ze de joodse feesten uit de Tora moesten houden. In Galaten 4:10 keurt Paulus het af om je nog te houden aan de joodse feesten kalender. Dat lees je ook in Kol 2:16
Maar helaas steken dit soort dwalingen tegenwoordig toch weer de kop op.
Je moet het Oude testament lezen in het licht van het Nieuwe, zoals de apostel Paulus ook deed. En niet andersom! 
Volgens Galaten 5 vs 6 is het in ​Christus​ ​Jezus​ volkomen onbelangrijk of men wel of niet ​besneden​ is. 
Hoe zit het dan met al die voorschriften in de Tora?
Het gaat om de bedoeling achter al die wetten. Dit strookt met de leer van Jezus Christus (Lucas 10: 25 - 28) "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf" want dat is de strekking van de hele wet.

Om hele andere redenen zegt Paulus dat hij jood wil zijn voor de jood en griek voor de griek namelijk om ze te winnen voor het evangelie, niet omdat hij daartoe verplicht zou zijn! 
Zie 1 Cor 9.
Zou dat dan een motivering voor ons kunnen zijn om je wel te houden aan joodse regels?
Nee want Paulus was al besneden als jood voor zijn bekering.
Wij zijn christenen uit de heidenen. Is het dan wel zinvol om je alsnog te laten besnijden? Ik denk het niet want de joden zullen je nooit als jood erkennen want je bent voor hun pas een jood indien je afstamt van de joden.
Sommigen benadrukken dat Jezus een jood was. Maar dat was alleen via zijn geboorte als  mens. Want tegen Maria werd gezegd door een engel dat zij zwanger werd door de Heilige Geest en niet door een mens. Zijn werkelijke afstamming was van de Geest van God. 
Romeinen 10 vers 12-13 :  "En er is geen onderscheid tussen joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’ "
Wanneer je Jezus een jood noemt, degradeer je Hem tot een mens. Maar Hij is God !
Jezus heeft geen afstamming en ook geen einde. Net als Melchisedek. Zie Hebr 7 vers 3:
"Hij heeft geen vader of moeder, geen stamboom, geen oorsprong of levenseinde en (Melchisedek) lijkt op de Zoon van God – hij is priester voor altijd. " en verder de verzen 7:4-11.

Voor Melchisedek zie Genesis 14 : 18-20 waar hij voor het eerst genoemd wordt.  
De HEER heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug: 
Psalm110:4   ‘Je bent priester voor eeuwig, zoals ook Melchisedek was.’
M.i. was/is Melchisedek Jezus Christus zelf. Wie anders heeft geen oorsprong of levenseinde?

Een compleet geslachtsregister naar de mens is voor ons christenen uit de heidenen niet van belang, maar was dit wel voor de joden. Namelijk om hun te laten zien dat zijn geboorte al voorspeld was door de profeten. Zou dat zijn om de barrière kleiner te maken voor de joden om te geloven dat Jezus de Messias was (en is)? Maar voor deze gedachte vind ik geen bewijs vanuit de Bijbel.
In 1 Timoteüs staat 1:3  : "Je moet voorkomen dat bepaalde mensen daar een afwijkende leer onderwijzen 4en zich verdiepen in verzinsels en eindeloze geslachtsregisters. Die leiden meer tot speculaties dan tot de vervulling van de taak die God met het geloof gegeven heeft."
Ook in Titus 3 vindt je woorden van gelijke strekking: vers 9 :
"Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas. "

In 1 Timoteüs: staat dat de wet goed is wanneer die goed gebruikt wordt. En : "We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort."

  Later wordt zelfs het laatste door Paulus in zijn brieven gerelativeerd. In een andere vertaling wordt ook nog het gestikte genoemd. We weten zelf al dat het eten van een gestikt dier niet gezond is voor een mens.

Jezus kwam om de wet te vervullen, en daarbij gaat het om de geest van de wet en niet de letter, zie de tekst uit 2 Kor. 3 :
"Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe ​verbond​ te dienen: niet het ​verbond​ van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend."

Leert Jezus ons om de spijsoffers te brengen en om "rein" voedsel te eten?
Nee, want Hij zegt: "Niet wat de mond ingaat maakt iemand onrein, maar wat er uitgaat"
In Handelingen 10:10 - 15 kreeg de apostel Petrus een visioen waarin hem werd gevraagd om onreine dieren te eten. Dat wou hij als jood natuurlijk niet. Toen zei de stem ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen’
Dit bevel heft het verbod op om onreine dieren te eten en dat impliceert dat ook ‘heidenen’, die wel onreine dieren eten, niet langer als ‘onrein’ te beschouwen zijn.
Je ziet hier ook dat er een nieuw verbond is gekomen  
In Handelingen 15 :19 - 20 staat dat er in Jeruzalem een vergadering door de apostelen werd gehouden waarin Jakobus o.a. zei:"Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf". 
De heidenen hoefden zich niet te laten besnijden. (zoals volgens de wet van Mozes nog wel moest. Zie: Leviticus 17 en 18)
  
Jezus bracht zelf ook geen vleselijke offers. Hij offerde alleen zichzelf.
En ook staat er in de profeten: "Barmhartigheid wil Ik, geen offers." hetgeen door Jezus aangehaald wordt in Matteüs 12:7


De Joden kregen de wet van Mozes. De heidenen (wij) de wet op een andere wijze.

Ef. 2 vers 13-16  geeft aan dat de wet van Mozes scheiding bracht tussen Joden en heidenen.

Op het kruis werd die scheiding, die tussenmuur, afgebroken opdat Joden en heidenen  samen door het geloof tot één lichaam verbonden zouden worden.

Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen.
In Joh. 10:16 zegt Jezus dat Hij nog andere schapen heeft die niet tot de joden behoren. Ook die moet Hij hoeden, ook zij zullen naar zijn stem luisteren. Dan zal er één kudde zijn met één herder.
 
Maar wat moeten wij dan met de uitspraken van Jezus zelf in Matt. 5; Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
In de eerste plaats zegt Jezus dat de normen in Gods Koninkrijk nog hoger liggen dan die van de wet. Zie Matt. 5 vanaf vers 21
Maar waarom zal elke jota, elke tittel in de wet van kracht blijven totdat alles gebeurd is?
Ik geloof dat de sleutel ligt in Rom. 9 t/m 11.

In Rom. 10: vers 4 staat: "De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard.
De wet is vervuld door Christus. Dit is ook zichtbaar in allerlei regels uit de Tora en bijvoorbeeld in de Tabernakel. Daarin verwijst alles naar Christus. Je moet er dan wel naar kijken vanuit het perspectief van het nieuwe verbond.  


Daarom: laten we ons niet weer een slavenjuk opleggen (Galaten 5 vers 1) maar leef vanuit het Nieuwe Verbond!

Ter aanvulling nog het gehele gedeelte in de Efeze brief: Efeze 2:10-22:
"Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in ​Christus​ ​Jezus​ geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.
11Bedenk daarom dat u – u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden ​besneden​ zijn –12bedenk dat u destijds niet verbonden was met ​Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. 13Maar nu bent u, die eens ver weg was, in ​Christus​ ​Jezus​ dichtbij gekomen, door zijn bloed.14Want hij is onze ​vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij ​vrede​ 16en verzoende hij door het ​kruis​ beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17Vrede​ kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en ​vrede​ aan hen die dichtbij waren: 18dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.
19Zo bent u dus geen ​vreemdelingen​ of gasten meer, maar burgers, net als de ​heiligen, en huisgenoten van God, 20gebouwd op het fundament van de ​apostelen​ en profeten, met ​Christus​ ​Jezus​ zelf als de ​hoeksteen21Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een ​tempel​ die gewijd is aan hem, de ​Heer22in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest."


Tot zover.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten